Jak na prodej nemovitosti?

Pokud u prodeje nemovitosti využijete služeb realitní kanceláře, tak se možná vyhnete některým potížím. Na první pohled se sice může zdát že na prodeji bytu nebo domu nemůže být nic těžkého, jenže realitní transakce nejsou tak jednoduché, jak vypadají. Je třeba správně nastavit cenu, organizovat prohlídky, sepsat návrh na vklad a odnést ho spolu se smlouvami na katastr nemovitostí. Zajistit odhad nemovitosti a mnohé další. To vše za vás zařídí realitní odborníci za provizi, která se počítá z prodejní ceny. Realitní kancelář nepotřebuje člověk který se vyzná v nemovitostech a zajistí si někoho kdo s emu postará o právní servis.


Obvykle i platí že přednostní přístup na největší internetové servery je určeny pouze pro realitní kanceláře, hodí se vám i znalost marketingu, samozřejmě budete potřebovat i finanční prostředky na inzerci a čas na to být k dispozici zájemcům o prohlídky. Realitní kancelář zajistí  kromě podepsání kupní smlouvy, v podstatě všechno okolo prodeje. Nejprve byste se měli domluvit na schůzce v bytě či domě, který chcete prodat. Makléř provede prohlídku, probere s vámi cenu, za jakou bude nemovitost nabízet, a seznámí vás s výší provize. Měl by se podrobně vyptat na technický i právní stav, zkontrolovat nabývací tituly (kupní smlouvu, dědické řízení, darovací smlouvu atd.), ubezpečit se, že jste majitelem bytu či domu, a můžete ho tedy nabízet k prodeji. Vyptat se na věcná břemena, zástavní práva a další věci, které s nemovitostí souvisejí.


Dobrý makléř si vše zjistí z výpisu z katastru, proto rozhodně nemá cenu něco zamlčovat. Poté vypracuje nabídku včetně fotodokumentace. Realitní makléř zajistí i inzerci na realitních serverech, v inzertních periodikách či denním tisku. Též osloví klienty ze své databáze, často spolupracuje i s dalšími kancelářemi. Jakmile někdo projeví zájem pak realitní makléř zorganizuje prohlídku. Snaží se vyřešit potíže, jako je předkupní právo, více nespolupracujících majitelů, exekuce proti stávajícímu vlastníkovi. Realitní makléř i může pomoci při vyřízení hypotečního úvěru. Obstará veškerou komunikaci s katastrem nemovitostí - výpisy, návrh na vklad (pouze v případě osobního vlastnictví). Zajistí právní servis včetně sepsání kupní smlouvy se všemi náležitostmi - ověření podpisů za přítomnosti notáře. Zařídí úschovu peněz - než katastr změnu vlastnictví zapíše, prodejní cena se zpravidla uloží na nezávislý bankovní účet. Předá byt a obstará převod měřidel energií na nového vlastníka. Může zařídit i soudní odhad nutný k přiznání daně z převodu nemovitosti. Když se zájemce rozhodne byt či dům koupit, připraví rezervační a kupní smlouvu a návrh na vklad, které odnese na katastr. Zajistí úschovu peněz u notáře a další právní služby. Po prodeji nemovitosti vás čeká zaplacení daně. Daň z převodu se platí vždy, když jste prodali byt nebo dům v osobním vlastnictví. A k tomu potřebujete odhad nemovitosti. I ten zpravidla realitní kancelář v rámci provize zajistí. pokud jde o problémový prodej tak nezoufejte. téměř všechny komplikace se dají vyřešit. Pokud je situace neřešitelná, například věcné břemeno se nedá zrušit a bude se muset převést na nového majitele, pak by kvalitní makléř měl vše s prodávajícím probrat a navrhnout řešení.